Terényi
Ede
EMBER A ZENE MÖGÖTT - „Csak küldöm a jeleket?”
EMBER A ZENE MÖGÖTT - „Csak küldöm a jeleket?”
Az
életút vége felé gyakran merül fel az alkotóban, hogy ki is fogta azokat a
jeleket, amelyeket műveiben foglalva szétküldött a világba? Mert ha senki sem
fogta ezeket a jeleket, akkor minden hiábavaló volt; a küzdelem, a fáradság, a
bizakodás, a remény, ami a jelek „postázásához” szükségeltetett. A kétség azért
merül fel az alkotókban, mert mind ritkábbak lettek a visszajelzések a 20.
század folyamán, és lassan szinte teljesen ki is maradtak. Úgy tűnik, üres
térbe kiáltjuk be mondanivalónkat. Lemondott az emberiség a gondolatok, eszmék
ütköztetéséről, a vélt vagy valóságos igazságokért való jogos kiállás
bátorságáról, a harcról pedig már régen teljesen le is szoktunk.
Kiért
harcolni, és miért? Úgy véljük, nincs már igazi tétje a dolgoknak. Ez már régen
nemcsak kiábrándultságot szült, de közönyt. Még a szeretett dolgok mellett is
hidegen, érdektelenül megyünk el. Honegger még kategorikusabban fogalmaz: „…
nem magamért aggódom, hanem azokért, akik ezt a hivatást választják, mely
napról napra sivárabb lesz, a rutin áldozata. Zenekultúránk vége felé, mely
kevéssel előzi csak meg kultúránk végét, világos szemmel kell tekintenünk, úgy,
mint a halál elé. Nem vallana éles látásra, ha ezt tagadni akarnánk. Nem
használ semmit, ha fellázadunk ellene. Hidegvérűen kell tudomásul vennünk (…).
S ha műveink néhány barátnál és kortársnál tetszésre találnak, úgy ez legyen
fizetségünk s benső örömünk: ez az egyetlen előjog, amit nem lehet elvenni az
alkotótól.”
Az
információ-felvevőkben, tehát bennünk, emberekben kereshető a kialakult
helyzetért a hiba? De mi magunk is alá vagyunk vetve egy olyan
információ-áradásnak, amely a nap minden percére milliószámra ontja ránk a
tudnivalókat – a fogkrémhirdetéstől a legújabb asztrológiai felfedezésekig.
Szédületes mennyiségű információból kell kiválasztanunk a nekünk
legmegfelelőbbet, és azt meg is kellene őriznünk a következő hasonló
információ-vételig, és így lassan egy egységes elemekből álló információláncot
kellene kialakítanunk. Ilyen információ-láncot alkothatnak az általunk
felfedezett, megszeretett alkotó fő műveinek képzeletünkben egységes képpé
összeálló sora. Ehhez hozzátartozik az információláncot alkotó művek időnkénti
újrahallgatása és a bennük való elmélyülés élménysora. Kinek van erre ideje,
idege, benső kívánalma, lelki csöndje? Ilyen jelenséggel tömegméretben igazán
csak a zene századában, a nagy 19. században találunk tömeges példát. Az akkori
zenehallgatást, zenevágyat, zenei kitárulkozást vettük át a nagy művekkel
együtt. Tehát örökségként visszük tovább, nemcsak azt, például, hogy milyen
szép egy Brahms-szimfónia, hanem azt is átéljük, hogy az akkoriak milyen
lelkesen, idvezülten hallgatták ezeket a remekműveket. A ZENÉT MA IS 19.
SZÁZADI LÉLEKKEL HALLGATJUK. És ugyanazokat a jeleket vettük át, amelyeket az
akkori hallgatóság befogadókészsége felismert és szavakba foglalt. Ezek a
művekből sugárzott jelek lassan egyetlen jel-fókuszpontban sűrűsödtek össze,
amely rendszerint egy műben és annak címében vált ismertté. Ilyen cím a Für
Elise – amit valahogyan úgy élünk meg, hogy FÜR LELKI TISZTASÁG. Ilyen JEL,
Händelre vonatkoztatva, az ALLELUJA-kórus a Messiásból. Mozart Eine kleine
Nachtmusikja is JEL, mindenki azonnal érti és azonosítja is a szerző
személyével és életművével.
A
modern korban is van bőven JELÜNK: Stravinsky Tűzmadár címadása fenomenálisan
jellemzőnek bizonyult a száz--ad folyamán, úgyszintén Bartók ALLEGRO BARBARO
címadása is mindent magába foglal szerzőjéről és életművének legbensőbb
élménymagjáról. A JEL alkalomadtán lehet egy zenetechnikai kifejezés is:
DODEKAFÓNIA, és azonnal mindenki tudja, hogy Schönbergről van szó, az
elméletalkotóról és életművéről.
Lehet
egyetlen akkord, mint például a Trisztán-akkord, és Wagner szellemiségének
egyik nukleáris atommagját képzeljük maguk elé, amiből pillanatok alatt
összeáll a Wagner-imázsunk. Ne becsüljük le az ilyen ún. általánosításokat,
mert lényeget hordoznak, JELT, amiben minden összesűrűsödik. A mai világban
felbecsülhetetlen értékű eredmény, ha egy zeneszerzőről életműve alapján egy
JEL kitűnik, abból a sok ezerből, amit műveiben felhalmozott. Ezt a JELET
mindenki fogja és visszajelzi.
HELIKON
XXIII. ÉVFOLYAM 2012. 12. (602.) SZÁM — JÚNIUS 25
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése