Szendrey Ákos
A magyar néphit boszorkánya
Boszorkányos napok
Luca napja
(részlet)
A
téli napforduló legfontosabb gonoszjáró napja Luca napja (december 13.). Lucát
tartja a magyar néphit a boszorkányok fejének.
A
göcseji néphit szerint Luca asszony megköveteli, hogy az ő napját
megünnepeljék. Aki e napon fon vagy párol, valami szellem figyelmezteti, hogy
hagyja abba. Ha nem engedelmeskedik, Luca csúffá teszi. (…)
A
Jászságban az asszonyok nem kezdenek Luca napján munkába, mert sohasem fejeznék
be, és nem mennek látogatóba, mert elvinnék a ház hasznát. Balatonmelléken, az
Ormányságban és Göcsejben, ha látogató asszony érkezne, kiszáradna a szerszámok
nyele. Ezért az Őrségben és Szőkedecsen nagy fejszére pisiltetik a látogatóba
érkező asszonyt, Baranyában s az Ormányságban tengeriüszköt dobnak utána, vagy
tyúkszarral kenik be az orrát, a malomba jövőt pedig a molnár a zsilip vizébe
mártja. (…)
Semmit
nem adnak ki vagy kölcsön e napon a házból, mert vele kiadnák a szerencsét is.
Kecskeméten inkább szerezni igyekeznek valamit, hogy annál több legyen a jövő
évben a bevétel. Pettenden a kölcsönkérőnek parazsat szórnak vagy vizet öntenek
a lábára, különben nem tojnak a tyúkok. (…) A Jászságban és Menyén csak bontó
munka végezhető, Galgamácsán csak fosztani szabad. A tollfosztonkát elviszik a
legényes házhoz, s az ablak alatt szétszórják. (…) Jászságban aki lisztbe nyúl,
orbáncot kap. Göcsejben és Vésén nem raknak tüzet, sok helyen pedig kenyeret
sem sütnek, mert kővé válna. Göcsjben a kút horgát a pitvarba viszik, hogy a
szabad ég alatt ne legyen, mert a rosszak elvinnék a vizet.
Kalocsán,
Járminban, Mádon és Göcsjben éjfélkor, keresztúton, mogyoróvesszővel vagy
szentelt krétával húzott kőrből, meg is leshető a boszorkány, s hogy távol
tartsák a háztól, Luca estéjén fokhagymával keresztet húznak a ház- és
istállóajtóra. Csenyétén fokhagymát dugnak a párna alá is, Alsószecsén és Mádon
pedig este fokhagymát esznek. Vámosladányban a gyerekek a kapukat döngetik,
Boriban lámpagyújtáskor láncot csörgetnek, vasdarabot vernek össze az utcán, a
pásztorok pedig ostorral pattogtatnak és tülkölnek. Göcsejben a szoba sarkait
hagymával bekenik, hogy Luca boszorkány a házhoz ne férkőzhessen. Kócot
pörkölnek a szoba sarkában, s azt mondják: „Akkor legyen baj, amikor te
meggyógyulsz.”
(…)
A
német néphit szerint Luca éjszakáján különösen tevékenyek a szellemek és
boszorkányok, és különféle módon kell védekezni ellenük. a gazdasszony szenet,
tömjént és kökényágat vesz, s ezekkel kifüstöli a házat. (…) Ügyelniök kell
arra, hogy közben ne ejtsenek le, vagy ne veszítsenek el semmit. Aki azt tenné,
mindig szükséget szenvedne. ezen az éjszakán mindenki ki van téve a
varázsigéknek és a boszorkányátkoknak, hacsak valami szentelt tárgy attól meg
nem szabadítja. Norvégiában ezen az éjszakán rémek járnak. A svédeknél a
Lussibrud jár, fején koronával, házról-házra, és kehelyben erős sört hoz az
embereknek. Tirolban luca-ajándékot hoz a lányoknak, mint szent Miklós a
fiúknak. A cseheknél Luca Miklós kísérője… (…)
Luca
boszorkányos nap, azért ez alkalommal is védekezni igyekeznek a rontás ellen.
Ennek egyik fontos módja a boszorkány felismerése, ezért kapcsolódnak
elsősorban ilyen eljárások ehhez a naphoz. Sok esetben a felismeréssel együtt a
boszorkány már el is vesztette hatalmát, erejét, ezért felismerésük már egyben
biztosítja a védekezés lehetőségét. (…)
Távoltartásuk,
illetve elűzésük legtöbb esetben zajcsapással történik. A szokás ugyan elterjedt és elaprózódott a téli
időszak egész folyamára, sőt sokszor egészen farsangig, mégis a zajcsapó
falufeljárás, a kolompolás, ostorpattogtatás innen veszi eredetét. Ugyanakkor
ezek az eredetileg gonosz szellemeket űző, boszorkány-távoltartó szokások
gyermek- és fonóijesztőkké váltak, ilyen lett lucaboszorkány, az adventi ördög
stb.
Szendrey Ákos
A magyar néphit
boszorkánya
Szendrey
Ákos, az 1965-ben elhunyt kiváló etnográfus műve eredetileg kandidátusi
értekezésnek készült, s mind ez ideig csak az Akadémia kézirattárában volt
hozzáférhető. Pedig igazi kultúrtörténeti csemege ez a boszorkányokról szóló –
eddig legteljesebb – „értekezés”, amelyet haszonnal és élvezettel forgathatnak
a szakemberek és az érdeklődő olvasók egyaránt.
Hiszen
ki ne lenne kíváncsi arra, milyen is a „magyar boszorkány”, amely még csak nem
is hasonlít a mesék vasorrú bábájához? Ki ne olvasná szívesen, hogyan lehet
megszerezni ezt a titokzatos „tudományt”, hogyan lehet felismerni a rontót, s
milyen módokon történhet meg a „boszorkányutazás”? Kit nem „babonáz meg”, hogy
megtudhatja, mely vidékeken kiket tartottak boszorkánynak, azok hogyan
rontottak-kötöttek-varázsoltak, s hogy miért éppen sóval, fejszével,
gatyamadzaggal lehet védekezni ellenük?
Könyvében
Szendrey Ákos – a régi idők szórványos feljegyzései, a boszorkányperek jegyzőkönyvei
és az újabban feltárt néprajzi adatok alapján – összegzi, elemzi és rendszerezi
a bűbájosokhoz kapcsolódó sokrétű, színes hiedelemanyagot.
Magvető,
Budapest, 1986
300
oldal · ISBN: 9631408485
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése