| TARTALOM:
Hasznos nyelvészet? Mi fán terem, ha terem?
Szociolingvisztika
1. Nyelvi emberi jogi polémiák1.1. Kultúra-, nyelv- és kontextus-specifikus jogok vagy egyetemes jogok?
1.2. Hozzáadó vagy felcserélő kétnyelvűség?
1.3. A nyelvet kell megmenteni vagy a beszélőit?
1.4. A nyelvet beszélői akarata ellenére is meg kell menteni?
1.5. Nyelv és identitás
1.6. Liberális nyelvpolitika?
1.7. Társadalmi mobilitás
1.8. Nyelvhalál vagy nyelvgyilkosság?
1.9. A politikusok józan paraszti esze
1.10. A nyelvészek dolga
2. Ki cenzúráz - A cenzúra nem (tört)?2.1. A lektori jelentések szerzőjéről
2.2. Az írókról s az irodalomról
2.3. Irodalmi idézetek az ÉrtSz-ban, melyek valószínűleg vagy részben túlélték az ideológiai lektorálást
2.4. Szócikkek, melyekből kimaradtak szépirodalmi idézetek
3. A társadalomtudományi kutatások néhány etikai vonatkozása3.1. Zsuzsa kikosarazott
3.2. Éva büszke adatközlői
3.3. Miért lenne jó titkos hangfelvételeket készíteni?
3.4. A kisajátítás két fajtája: gyarmatosítás és plágium
3.4.1. Gyarmatosítás
3.4.2. Plágium
Magyar anyanyelvi nevelés
4. Felcserélő anyanyelvi nevelés vagy hozzáadó? (Papp István igaza)
5. Van mit tennünk, bőven
6. A magyar lingvicizmus és ami körülveszi6.1. Bevezetés
6.2. A magyarok és a nyelvművelés
6.3. Egy országos reprezentatív vizsgálat néhány eredménye
6.4. Tanulhatóság
6.5. Többgenerációs feladat
6.6. Miként lehet legitimálni a társadalmi előítéleteket?
6.7. A lingvicizmus legrosszabb fajtája
6.8. Konklúziók
6.9. Félreértések a magyar lingvicizmus körül
6.10. A lingvicizmust körülvevő „jogos döbbenet”
6.11. Mit lehet akkor tenni?
Trianon utáni magyar nyelvváltozatok
7. A magyar nyelv a Kárpát-medencében a XX. század végén
8. Apropó „De azért egy értelmiséginek tudnia kell, hogy min ironizál”8.1. Az egynyelvű szemlélet utóbbi negyedszázada
8.2. Emberi és szaktudományi vonatkozások
8.3. A szótárak határtalanításáról
9. A tankönyvek nyelve és a magyarigazolvány9.1. Miért különböznek a vajdasági magyar szaknyelvek a magyarországiaktól?
9.2. Mit lehet tenni a szaknyelvi eltérések csökkentésére, netán kiküszöbölésére?
10. Az anyanyelvű felsőoktatás előnyei és hátrányai, ahogy „a nép” látja10.1. Óvodától az egyetemig magyarul
10.2. Miért kell az államnyelven is tanulni?
10.3. Társadalmi mobilitás, érvényesülés
10.4. Félelem a politikusainktól
10.5. Az informálás és az informálódás felelőssége
11. Ankét a kisebbségkutatás helyzetéről11.1. Válasz a Regio kérdéseire
Nyelvi jogok, nyelvpolitika
12. Magyar nyelvtudomány, társadalmi felelősség, politika12.1. Bevezetés
12.2. Mire jó a nyelvészet?
12.3. Két megjegyzés társadalmi felelősségünkről
12.4. Nincs explicit magyar nyelvpolitika
13. Hasznos nyelvészet13.1. Három említés Szépe Györgyről: Kiefer (1991), Szilágyi (2001), Skutnabb-Kangas (2001)
13.2. Milyen az a hasznos nyelvészet?
13.3. „Modernista fordulat”
13.4. Nyelv, politika, nyelvpolitika
14. Globalizáció, magyar nyelvi kisebbségekés nyelvpolitika14.1. Előzetes
14.2. Néhány megjegyzés a globalizációról
14.3. Néhány megjegyzés a magyar nyelvi kisebbségekről
14.4. Megjegyzések a kárpát-medencei magyar nyelvpolitikáról
15. Nyelvi genocídium az oktatásban a Kárpát-medencében15.1. A nyelvi genocídium fogalma
15.2. Nyelvi genocídium az oktatásban
15.3. Három mai magyarországi példa
15.4. Környező országbeli példák
16. A focihoz és a pedagógiához mindenki ért, a nyelvhez még a politikus is16.1. A politikusok eleget tudnak a nyelvről, nem kérdeznek meg nyelvész szakértőket
16.2. A nyelvi jogok kodifikálása Romániában és az RMDSZ
16.3. Angoltanulás Magyarországon - alanyi jogon
16.4. Egymást kioltó akciók
16.5. Félelem a politikusainktól
16.6. Nem hallatszik a nyelvészek szava
Összevont bibliográfia
Tárgymutató
Személynévmutató
Impressum
http://www.foruminst.sk/index.php?p=&t=a&xp=&Data_Id=477&link=publ/egyeb/hasznosnyelveszet/hasznosnyelveszet,,&MId=&Lev=&Ind=5&sword=&sgroup=&spublsor=&SearchPubl=&P=index,hu,
|
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése